Castle of Good Hoop

21 februari 2017 - Maruleng, Zuid-Afrika

Heel mooi als je een Apple op je kamer hebt staan, maar je hebt er niks aan als ie niet op Intranet is aangesloten. Mijn tabletje doet het nog prima...

Vandaag dus de bus dus genomen, sightseeing in Kaapstad. Fantastisch weer, maar een flinke wind gaf enige verfrissing. We hebben onze ogen uitgekeken. Wat is er veel te zien.

Via het Waterfront zijn we downtown Capetown gekomen, waar we zijn uitgestapt bij the Castle of Good Hope. Ook weer zoiets van die VOC-ers. Je kan slechts met verbazing vaststellen dat het toch weer de Hollanders zijn geweest die het allemaal geflikt hebben. vroeger stond de zee tot aan dat kasteel. Het hele Waterfront stond toen nog onder water en die Hollanders hebben de hele regio drooggelegd.  Knap hoor. Je ziet er hier nog veel van terug. De bastions dragen ook namen als Leerdam, Buuren en Oranje.

We waren getuige van de canonceremony. De wacht meldde zich, ging de sleutel ophalen en een piepklein kanon werd met een grote knal afgevuurd, onder het toeziend oog van vele tientallen scholieren. Leuk! Vanaf het fort/castle had je een mooi uitzicht over een deel van de stad en uiteraard de Tafelberg, die de stad domineert.

We hebben het rondje afgemaakt, nog wat gewinkeld totdat Jeanne de kolder in haar hoofd kreeg en met een paar inheemse mannen mee ging spelen op de houten xylofoons. Gelukkig werd ik dit keer niet ten dans gevraagd, hoewel het daar wel even  naar uitzag. Gelukkig kwam de muzikant alleen een 'box' geven.

Daarna zijn we weer op de rode bus gestapt en hebben de tour afgemaakt via de weg naar het station op de Tafelberg. Wat imponerend zeg! En wat een uitzichten. En dan zijn we nog maar aan de voet van de berg geweest!

Morgen zijn de vooruitzichten goed c.q. beter nog dan vandaag. Dan gaan we het er op wagen en de Tafelberg op. Wandelschoenen aan, want je kunt daar boven mooi wandelen, hebben ze ons verteld.

1. Peter:
    21 februari 2017
    Beste Jac
    leuk om je blog te lezen. Naarmate het einde van jullie reis nadert lees ik enige afscheidstranen door je tekst. Er is nog zo veel te zien! Jullie hebben al zoveel gezien en genoten EN ons daar deelgenoot van gemaakt. Fantastisch
  2. Theo en Margriet:
    22 februari 2017
    Wij wisten niet dat Jeanne zo muzikaal was -:)